Zmienne we wszystkich RPG Makerach są bardzo ważne. Mogą one określać życia bohaterów, ich energie ki, mane czy inne(zależy od gry). To dzięki nim możemy stosować też bardzo wiele akcji, których nie bylibyśmy w stanie zrobić bez nich. Dzięki przyciskom możemy zaś utrwalić pewne akcje, lub dać możliwość nowych dróg dla postaci po wykonaniu pewnego zadania.
Postaram się poniżej podać przykłady zastosowań i dokładniej wyjaśnić na czym one polegają.
Po pierwsze to jest poradnik dla wszystkich, którzy mają wysokie IQ. Jeżeli nie potrafisz pomyśleć logicznie, to lepiej nie czytaj, bo to strata jakże cennego w dzisiejszych czasach czasu.
[Zmienne - Variables]
Zmienne służą do:
Zapamiętywania liczb(np.: ilości punktów życial, losowych kodów)
Różnych obliczeń na zapamiętanych liczbach(np. ujmowanie straconych żyć, wliczanie obrony postaci, dodatki do ataku)
I do wielu innych funkcji, które ciężko mi określić słowami. Operacje na zmiennych oznaczone są w RPG Makerze jako "Variable Operations" lub "Change Variable". Po kliknięciu odpowiedniego przycisku można zobaczyć wiele funkcji(inne opcje opisane na końcu!!!):
Set Equal(=) - Ustawienie dokłądne - Wpisujemy liczbe, a zmienna jest tą liczną, którą wpisaliśmy.
Add(+) - czyli proste dodawanie. Dodaje wpisaną liczbe do zmiennej
Subtract(-) - odejmowanie. Odejmuje wpisaną liczbe od zmiennej
Multiply(*) - Mnoży liczbe w zmiennej przez wpisaną liczbe
Divide(/) - Dzieli liczbe w zmiennej przez wpisaną liczbe
Modulus(Mod) - nie pamiętam... Oprócz wpisywania liczby są też inne możliwości, często potrzebne, oto one:
Variable/Value of Variable - Wskazuje inną zmienną jako liczbe
Value stored in Index/Variable no - nie wiem...
Random number between/random - Dowolna liczba pomiędzy X, a Y(wpisujemy X i Y)
Item - może być jako numer przedmiotu lub ilość przetrzymywanych/założonych przedmiotów
Hero - Bohater, tutaj można wybrać nast opcje:
Level - Poziom Bohatera
Experience - Doświadczenie
HP - aktualna ilość życia
MP - aktualna ilość many
Maximum HP - Maksymalna ilość życia
Maximum MP - Maksymaolna ilość many
Attack - Atak
Defense - Obrona
Agility - Zwinność
Dexternity - Wytrzymałość
Strength - Siła
Intelligence/Mind - Inteligencja
Sprite/Event - Są nast. możliwości:
Map id - Numer mapy na której event się znajduje
X coordinate - Położenie obiektu(poziome)
Y coordinate - Położenie obiektu(pionowe)
Beyond Facing/Facing - Strona w którą event jest obrócony przodem
Scene X/screen-relative X - nie wiem
Scene Y/screen-relative Y - nie wiem
Other - Ilość kasy, czas który został na stoperze, ilość zwycięstw, przegranych, zapisów gry, ucieczek z walk, ilość puszczanych muzyk MIDI
DO zmiennych można dać jeszcze inne opcje.
Można określić np. zasięg działania zmiennej(od variable X do variable Y). W RPG Makerze opcja nazywa się range/variable range. Przydaje się np. przy zabieraniu żyć wszystkim możluwym postaciom.
Ostatnią opcją jest działanie na zmiennej, której numer jest określony w innej zmiennej.
[Przełączniki - Switche]
Switche służą do:
Ukazywania się czegoś, po określeniu jakiś kryterii/zadań
Stałej zmiany wyglądu planszy, postaci lub innych
Jak zwykle to bywa, to nie wszystkie możliwości przełączników(switchów)
W Rpg makerze oznaczone są jako Switch operations/change switch. W switchach można działąć na jednym switchu, na kilku(od X do Y) lub określonym w zmiennej.
W odróżnieniu do zmiennych, Przełączniki mają zdecydowanie mniej opcji:
Turn On - włącza przycisk
Turn Off - wyłącza przycisk
On/Off toggle(w rm2k Trigger) - Daje wybór: włącz/wyłącz; wyboru dokonuje gracz.
[Fork Condition]
Postanowiłem dopisać jeszcze bardzo ważną rzecz, jaką jest Fork Condition(warunek działania).
W RpG Makerze występuje jako: Fork Conditions/Conditional Branch. Niekiedy wydaje się to najważniejszą z opcji RPG Makera. Pozwala ona na działanie ukrytych/specjalnych włąściwości dopiero po osiągnięciu czegoś. Np.: Nie pozwala użyć kuli ki, gdy brakuje ki.
W RPG Makerze posiada następujące opcje(Prosze czytać wszystko co jest po Polsku, by zrozumieć znaczenie w nast. schemacie: Operacja działa tylko i tylko wtedy, gdy [opis po polsku], np.: Operacja zadziała tylko i tylko wtedy, gdy przycisk jest włączony):
Switch/Switch is:
On - przycisk jest włączony
Off - przycisk jest wyłączony
Variable [numer zmiennej] is:
- Number/Set - działanie na wpisanej liczbie
- Variable reference/Variable - Działanie na liczbie zapisanej w zmiennej o numerze X
Equal to/same - równe do X
Greater than or Equal to/above - większe bądz równe X
Less than or Equal to/below - Mniejsze bądź równe X
Greater than/bigger - większe od X
Less than/smaller - mniejsze od X
Not equal to/Other - różne od X
Timer 1: Czas(minuty:sekundy) jest
or more/above: większy od X
or less/below: mniejszy od X
(W RPG Maker 2k3 dostępny jest 2 Timer, te same opcje)
Money/Money is: Ilość kasy to
at least: co najmniej X
less than: mniejsza niż X
Item:
Party Possesses/Has it - Drużyna posiada przedmiot
Party does not possesses/Doesnt have it - Drużyna nie posiada przedmiotu
Hero: bohater
Is in party/is in hero party - jest w drużynie
Neme is/Name= - nazywa się X
Level is at least/Level - posiada conajmniej X poziom
HP is at least/HP - Poziada conajmniej X życia
Can use the X Skill/Special Skill - Może używać umiejętności
Has the item X Equipped/Item - założył przedmiot
Affilected with X condition/COndition - jest w stanie X(śmierć, normalny etc.)
Sprite/Event - X patrzy się w kierynku Y
Party is Riding/Vehicle - drużyna podróżuje na/w X
Event has started using action key/Started by decision key - Przygoda zaczęła się za pomocą przycisku akcji
BGM has played through once/Play BGM once - Muzyka w tle została odegrana raz(nie więcej)
Jest jeszcze poniżej przycisk, zaznaczamy go, gdy chcemy, w razie nie spełnienia wymagań wykonać inną akcję.
[Zastosowanie]
W połączeniu tych 3 opcji można zrobić system taki jak w grze na GBA: Legacy of Goku/Kakarotto, wraz z wszystkimi atakami etc. Przykłądem jest gra Piccety i wiele innych, które powstają, bądź już powstały. Opcje te są świetnym urozmaiceniem i ułatwieniem zabawy dla graczy, chociaż stałym koszmarem dla Game Makerów(czyli "nas" ).
Skrypty są długie i trudne, więc mało kto je zrozumie, dlatego nie będe ich tu pisał, chyba, żę takie będzie wasze życzenie. Jednak nie wypisze Wam skryptowania na całą gre, powiedzmy, z 2 różne skrypty, które opracuje pod wersje której używacie(więc podać ją w poście i napisać na co to ma być skrypt, dokładny opis ).
Napisane przez Dae - all rights reserved
Jeżeli można, to prosze o danie tego tematu jako ważny. Z góry dziękuje
Porady - Wyjaśnienie i zastosowanie kilku ważnych opcji
Moderator: Moderatorzy
Porady - Wyjaśnienie i zastosowanie kilku ważnych opcji
Ostatnio zmieniony pt lut 03, 2006 11:26 am przez Dae, łącznie zmieniany 1 raz.
- Dragon Fist
- A True Dragon
- Posty: 856
- Rejestracja: czw paź 13, 2005 3:19 pm
- Lokalizacja: Złotów
Dae pisze:Po pierwsze to jest poradnik dla wszystkich, którzy mają wysokie IQ.
Ciekawe ^^Dae pisze:Modulus(Mod) - nie pamiętam...
Mod to zwyczajnie reszta z dzielenia:
7 mod 3 = 1
11 mod 4 = 3
[ Dodano: Pią Wrz 21, 2007 4:09 pm ]
Numer zmiennej, nie wiem jak to sie ma do RPG makera, nigdy go nie obslugiwalem.Dae pisze:Value stored in Index/Variable no - nie wiem...
Absolute - absolutna (:D), dokladna, z gory ustalona pozycjaScene X/screen-relative X - nie wiem
Scene Y/screen-relative Y - nie wiem
Relative - relatywna (:P), zalezna od innych czynnikow
np. obiekt pierwszy damy jako
x coordinate: random 1 10
y coordinate: random 2 9
i pozniej obiekt drugi:
relative obiekt_pierwszy_x+1
relative obiekt_pierwszy_y
zeby dac obiekt drugi na kratke w prawo od pierwszego.
-Jest jakaś miara szczęścia?
-Tak, promile.
krova juz powiedzial co to jest a ja tylko dopowiem.....Dae pisze:Modulus(Mod) - nie pamiętam...
mod bardzo przydatna funkcja w pascal-u i nie tylko kod wyglada mniej wiecej tak
if i mod 2=0 then.....
mod to reszta z dzielenia wiec jesli reszta z dzielenia liczby przypisanej do zmiennej i to 0
to jakies ma sie stac...mam madzieje ze wszyscy wiedza o co chodzi....